The seaside was the most popular destination for Romanian tourists in 2011 as well, but their trips and stays grew shorter amid austerity imposed by the country’s economic situation, shows a report of the National Association of Tourism Agencies in Romania (ANAT).
“Peak season weekends (July 20-August 20) had an occupancy rate of 100% but during the week, the resorts were only half full. Throughout the season, in average, Black Sea hotels were taken 50-60% and the ensuing revenue was insufficient for hotels to improve their infrastructure and continue activity in the extra-season,” the ANAT release shows.
According to the source, over 60% of tourists who picked Romanian destinations bought special packages.
Danube Delta on the rise
There were destinations with significant rises in people’s preferences, such as the Danube Delta, while the incoming tourism, still at low values, had a minor hike. On the other hand, seaside trips dropped by 15-20% and spa packages sales increased slightly.
Online investment
The importance of social media and online distribution increased in 2011, many ANAT members making significant investment in online platforms.
According to ANAT, even if Romania attracted 12.6% more foreign tourists in the first nine months, it has not yet reached the expected attractiveness level.
Germans and Italians top the chart
Most foreign tourists came from Germany, Italy and France, Great Britain and the US. They were mostly interested in cultural tours, spa tourism, the Delta, Black Sea cruises, city break tourism and the seaside.
Cultural tourists first of all attracted tourists from Germany, Austria, France, Spain, UK, Italy but also from Poland, Czech Republic, Moldova, Russia, Ukraine.
Spas were visited by Germans, French, Israelis. The Danube Delta was a favorite destination for Germans, Italians, French and Hungarians.
Cruises and city break tourism
Black Sea cruises were especially popular with Germans, Austrians and Americans. As for the city break tourism, Bucharest ranks first in tourists’ preferences.
Most foreign tourists who visited the seaside were Germans, French, Italian, Ukrainian, Russian, Belarusian and Moldovan.
Romanians abandon Tunisia, Egypt or Syria for Dubai
The ANAT release also shows that given the political and social unrest in northern Africa and part of the Middle East, destinations such as Tunisia, Egypt or Syria are no longer visited by tourists. “But Dubai won, as a warm, cosmopolitan destination which is relatively close to Romania,” ANAT said.
Romanian tourists were also interested in exotic destinations such as the Dominican Republic, Maldives, Jamaica. Senior programs, destined to those over 55, and including trips to Spain, Cyprus, Israel, were also very popular, ANAT said.
ANAT: Litoralul, cea mai cerută destinaţie a turiştilor români şi în 2011
Litoralul a fost şi în 2011 cea mai cerută destinaţie a turiştilor români, însă perioada sejurului s-a scurtat pe fondul austerităţii impuse de situaţia economică a României, potrivit unei retrospective a Asociaţiei Naţionale a Agenţiilor de Turism din România (ANAT).
'Weekend-urile din vârf de sezon (20 iulie - 20 august) au beneficiat de grad de ocupare de 100%, dar în timpul săptămânii staţiunile au fost pline numai în proporţie de mai puţin de 50%. Pe întregul sezon, ca medie, hotelurile de la Marea Neagră au fost ocupate în proporţie de aproximativ 50%-60%, încasările rezultate fiind insuficiente pentru ca hotelierii să îmbunătăţească infrastructura hotelieră şi să reziste şi în perioadele de extra-sezon', se precizează în comunicatul ANAT.
Potrivit sursei citate, peste 60% din turiştii care au ales destinaţii româneşti au cumpărat ofertele speciale precum cele din campania 'Vacanţa în ţara mea' sau din programele 'Înscrieri timpurii' sau 'Zile gratuite de vacanţă'.
Delta Dunării in cresterea preferintelor
De asemenea, au existat destinaţii interne care au avut o creştere importantă, precum Delta Dunării iar turismul de incoming (sosirile de turişti străini), deşi încă aflat la valori mici, a avut creşteri sensibile. Pe de altă parte, vacanţele de tip sejur pe Litoral au scăzut în medie cu 15-20%, în timp ce achiziţionarea pachetelor balneare s-a bucurat de o uşoară creştere.
Piaţa de corporate travel a înregistrat o creştere, pe fondul unui management financiar al marilor corporaţii, care s-au repliat la noile condiţii de criză.
Investitii in online
În 2011 a crescut importanţa social-media şi a on-line-lui ca şi canal de distribuţie, mulţi dintre membrii ANAT făcând investiţii substanţiale în platforme online.
Potrivit ANAT, chiar dacă, în primele nouă luni ale anului România a atras cu 12,6% mai mulţi turişti străini faţă de anul trecut, ţara nu a atins gradul de atractivitate scontat pentru turiştii străini. 'Statisticile arată că ponderea turiştilor străini în totalul turiştilor care vizitează România este cea mai mică din întreaga comunitate europeană', se mai arată în comunicatul citat.
Nemtii si italienii in topul strainilor veniti in Romania
Cei mai mulţi turişti străini în România au provenit din Germania, Italia şi Franţa, Marea Britanie şi Statele Unite ale Americii. Preferinţele turiştilor străini care au circulat în România prin intermediul agenţiilor de turism în anul 2011 s-au îndreptat către circuite culturale , turismul balnear, Delta Dunării, croazierele la Marea Neagră, turismul tip city break şi litoralul.
Majoritatea turiştilor care au ales circuitele culturale provin din Germania, Austria, Franţa, Spania, Marea Britanie, Italia, dar şi din pieţele estice, respectiv Polonia, Cehia, Republica Moldova, Rusia, Ucraina. Media de vârstă a străinilor care aleg circuitele în România este de 55+, iar interesul lor se referă, în special, la obiectivele aflate în patrimoniul UNESCO.
În ceea ce priveşte turismul balnear, majoritatea turiştilor provin din Germania, Franţa, Israel. Potrivit ANAT, anul 2011 a înregistrat un plus de 16,5% turişti străini faţă de 2010 pe acest segment.
În Delta Dunării, anul acesta s-a înregistrat un plus de +45,2% faţă de 2010, Germania, Italia, Franţa şi Ungaria fiind ţările ale căror turişti manifestă cel mai mare interes pentru această destinaţie.
Croaziere si turismul city break
Pentru croazierele la Marea Neagră care au atras, în special, turişti din Germania, Austria şi SUA, 2011 a adus cu 20% mai mulţi străini faţă de 2010.
În turismul tip city break, Bucureştiul este preferat îndeosebi de tineri datorită unor spectacole şi evenimente de anvergură organizate în anul 2011. 'Este un produs mai puţin solicitat, din cauza preţurilor foarte mari ale pachetelor de city-break-româneşti raportat la cele europene', precizează ANAT.
În ceea ce priveşte litoralul, majoritatea turiştilor provin din Germania, Franţa, Italia, Ucraina, Rusia, Belarus şi Republica Moldova. ANAT menţionează, însă, că litoralul bulgaresc constituie pentru străini o alternativă pentru riviera românească.
Romanii au abandonat Tunisia, Egipt sau Siria in favoarea Dubaiului
Potrivit sursei citate, în contextul evenimentelor politice şi sociale declanşate în nordul Africii şi parţial în Orientul Mijlociu, destinaţii precum Tunisia, Egipt sau Siria au pierdut interesul turiştilor, traficul diminuându-se foarte mult. 'A avut de câştigat Dubaiul, ca destinaţie caldă, cosmopolită şi relativ aproape fata de România', precizează ANAT.
Ca element de noutate, turiştii au fost interesaţi de destinaţii exotice precum Republica Dominicană, Maldive, Jamaica sau Dubai, obţinute la jumătate de preţ, sub condiţia să fie achiziţionate cu mult timp înainte. 'De un interes constant s-au bucurat în anul 2011 şi programele tip Senior, în special cele derulate pe Spania, Cipru şi Israel. Aceste programe se adresează turiştilor cu vârsta de peste 55 de ani şi se derulează în perioada de extrasezon, mai precis octombrie - aprilie', se precizează în comunicatul ANAT.